Sunday, December 23, 2007

تـــاج

.. " لست مستقيماً كالـ " ألف
.. " ولا متعب كالـ " هاء
لو كان ينبغي ان اكون حرفاً فأنا حزين وحيد قبيح كهمزة على السطر
تحتقرها الابجدية فلا تحسبها حرفا
ويحتقرها البشر حين يرفعون رؤسهم الى السماء
مررت لي هذا التاج
وقد سمعت انه من اللياقة ان لا ارفض لسيدة طلباً
فما بالكم بكاميليا ذاتها
______________
لو مكنتش مصرى بس عربى كانت هتبقى ايه نظرتك للمصرين واللى بيحصل فى مصر دلوقتى؟
يقولون _ وهم دائما على حق بالمناسبة _ ان معيار تقدم اى امة يتلخص فى مجالين
الصحة _ و التعليم
فماذا تتوقع ان يقول اى فرد عن بلد يسافر وزير صحتها للعلاج فى الخارج
ويدرس فيه ابناء وزراء التعليم فى مدارس خاصة
بصراحة كنت سوف اذدري مصرو احتقرها ربما اكثر مما احتقر نفسى
______________
لو كنت اوربى او غير مسلم هتبقى ايه نظرتك للعرب والمسلمين؟
إرهابيين طبعا
و أمة كلام .. فقد برع العرب فى الكلام كما لم يبرع فيه غيرهم
فلو انك قلت لعربي مثلا
فوددت تقبيل السيوف لأنها ..
.. لمعت كبارق ثغرك المتبسم
فسيقول أنه بيت جميل وبليغ وستنفرج أساريره طرباً لمثل هذا الكلام وما هو على شاكلته
فى حين انه مجرد كذب و مبالغة لا يمكن لعاقل ان يصدقها
_________________
لو قالوا لك انك بقيت رئيس جمهورية هتعمل ايه؟
سأسئل اهل الخبرة
ماذا كان يفعل الرئيس بالظبط ليحصل على نسبة التسعة و تسعين فى المائة فى اى استفتاء او مبايعة
اشياء كهذه تؤمن وجودك فى الرئاسة لفترات اطول
_________________
لو سمح لك برؤية الرسول صلى وانك هتقول كلمه واحده؟
" آسف "
_________________
لو كنا فى عصر اذدهار الاندلس كنت تتخيل نفسك ازاى؟
" كنت سأتخيل نفسى " يوسف بن تشفين
الذى صنع من رؤوس الاسبان جبلا
ولا اكره الاسبان فى الواقع
ولكنه مجرد احتقار متبادل
_______________
لو خطبت واحده او اتخطبتى لواحد واثناء الخطبة اكتشفت او اكتشفتى ان الطرف الاخر غير قادر على الانجاب هيكون ايه تصرفك؟
هل حقا تتوقع ان اقول سأتركها ؟؟؟
لو كنت تتوقع ذلك فأنت فى ضلال عظيم
لأننى حتى ان كنت سأفعل ذلك فلن اقول
________________
لو طلعت على القمر هتكتب ايه؟
" فاطمة "
_________________
لو مررت التاج لحد وماجاوبش هتعمل ايه؟
امتنع عن الطعام و الشراب حتى يجيب او اهلك دون ذلك
:D
" ستستمر الحياة بكل تأكيد " حسبت هذا مفهوما
_________________
تمرر التاج لمين؟
ميتو ورورى
يعنى عايز اجابتين
واحدة من رورى وواحدة من ميتو
_________________

12 comments:

aya said...

هههههههه
تصدق قسم الفلسفة خسر كتير انك مدخلتوش

صحيح كلامك مش كلام فلاسفة لانهم كلهم بيقولوا كلام ويرجعوا يكدبوه

لكن جايز لنظرتك التحليلية

وا جايو لانك بتشوف الامور من زوايا لا تنتبه اليها العين العادية لاى قارئ


استمتعت وانا اقرا اجاباتك
وفى انتظار اجابات المدعوين رورى وميتو

shreen said...

تخيل انا بالنسبه لى اعظم واهم رد هو ده

لو طلعت على القمر هتكتب ايه؟
" فاطمة "
__________

ما فكرتش تكتب اسمك
لا اسمها

وبالرغم من انى ارى فى باقى اجاباتك نوعا من القسوه وخاصة ذلك المتعلق بالاسبان

الا ان اسم فاطمه الذى يلتمع على سطح القمر
يجعلنى اغض النظر

Rain man said...

رؤية الاشياء بمناظير اخرى شىء متعب جدا يا اية
يمكنك ان ترى الحزين شىء مفرح اذا امعنتِ النظر فيه من زوايا مختلفة .. والعكس .. و تلك هى
المصيبة
فى الواقع لم يخسر قسم الفلسفة سوى طالب كسووول ينسى المنهج بمجرد الخروج من الامتحان

حلال عليكى التعليق الاول

Rain man said...

كتبت على الحائط الملاصق لسريرى فاطمة
و كتبت على كراسات المدارس ايام الثانوية فاطمة
و كتبت على رمال الشاطىء حين كنت فى المصيف فاطمة
و على كتاب الكيمياء فاطمة
و على مذكرات التاريخ فاطمة
فلما اذا لا اكتب فوق سطح القمر فاطمة ؟
____________

اغفري لي قسوتى فى الاجابة لم انتبه الى ما كتبت الا بعد فراغي من كتابته .. ذهلت مما كتبت
و ضحكت
ثم بكيت
و لكننى قررت ان احتفظ به كما خرج اول مرة
__________

سعيد جدا بمتابعتك يا شيرين
لكى منى فيض تحايا

Anonymous said...

هذا ما افعله انا الاخرى
احتفظ به كما كتبته
بأول احساس خطه القلم
دون اصلاح
دون مونتاج

MKSARAT - SAYED SAAD said...

مديو
ازيك
استلمت التاج من رأيس جكهورية نفسي وادبست بس جاوبت حلو احيك على كتابتك
واجابتك عند رؤية الرسول بردة عجبتنى كلمة وراها معاني كتيرة
اشكرك على زيارتك للمكسرات واتمنى الدوام المكسرات مكسراتك
تحياتي

Anonymous said...

هيييييييييييييه
التاج معنا هلئ
يسلمو يا عم
انا راح اجاوب بعد ميتو عشان من الكبير لـ الصغير
على الدور

دمت جميل

dr.Roufy said...

بجد أجاباتك راقية..وامتعتنيي بقراءتها
وبقراء المقدمة الرائعة
دمت مرهفا..نقيا
تحياتي
:)

Rain man said...

استمتعت بمكسراتك كما يستمتع اخى بإرتداء ملابسى دون علمي .. و بالمناسبة فالحالة الاقتصادية تسير من سىء الى اسوء فالناس صاروا لا يجدون ما يلبسونه سوى ملابس اخوتهم الصغار اما الصغار فليس مهما ان يلبسوا شيئا

فيض تحايا

Rain man said...

رورى

التاج معكم و بكرة هيكون فييين ؟؟؟
فى الدنيا .. فى الدنيا
يا ما ناس بتتدبس فى تاجات من غير ميعاد يجمع بينهم
و ناس بتتحايل على التاجات تبعد عنهم

مستنى رد ميتو و هشوف بعدها ردك و اعمل مقارنة :P

Rain man said...

التاج الحقيقى هو مرور الاصدقاء
خاصة الدكاترة منهم :D
تخيلت ان زيارتك السابقة كانت مجرد سحابة صيف
لكنى سعيد اننى كنت مخطئا
لا تذهبى بعيدا

كاميليا بهاء الدين said...

اولا اشكرك على قبولك التاج

ثم على اجاباتك التى تعكس اجمل شخصية يمكن ان يقابلها انسان فى الحياه

انت رائع

لك كل الود